Dagens boktips:
Hide Me Among The Graves av Tim Powers (Corvus Books)
Hide Me Among The Graves av Tim Powers (Corvus Books)
Vampyrer,
prerafaeliterna, spöken och allmänna morbiditeter är alla
återkommande teman i denna blogg, och en roman som lyckas kombinera
alla dessa ämnen kan givetvis inte passera obemärkt här. Hide
Me Among The Graves är
fantasyförfattaren Tim Powers senaste verk, släppt under hösten
2012.
Titeln
är en rad ur Elizabeth Siddals depressiva dikt ”At Last” och
hon själv liksom maken Dante Gabriel Rossetti och hans syskon, i
synnerhet den berömda poeten Christina, har en central roll i
handlingen. Liksom den döde författaren och poeten John Polidori
och ett otal personer ur Rossettis entourage – som Algernon Charles
Swineburne och den cowboyliknande äventyraren Edward John Trelawney.
Innan
vi sätter tänderna i dagens blodpudding (förlåt ordvitsen!) kan
det dock vara på sin plats med en kort förhistoria.
Sedan den
litterära genren vampyrromaner tog fart med Bram Stoker har många
historiska personer med och utan uppenbara blodtörstiga drag målats
ut som bleka blodsugare i romaner och på film. Poeten och
äventyraren Lord Byron (1788-1824) sägs vara den förste som råkade
ut för detta öde och till på köpet redan under sin livstid. Den
förste aristokratiske vampyren i litteraturhistorien, Lord Ruthven,
skapades av Byrons läkare och vän John Polidori efter en
uppslitande konflikt mellan de båda männen. Den stilige men inte
alltför sympatiske Ruthven delade misstänkt många drag med den vid
denna tid skandalomsusade Byron, som aldrig förlät vännen för
sitt tilltag. Polidori avskedades och tog några år senare sitt liv
i depression och armod. Ruthven däremot överlevde i The Vampyre, liksom i romanens olyckliga slut. Detta
som ett av de endast två resultaten av den omskrivna tävlingen i
spökhistorieskrivning mellan Byron, Polidori, paret Shelley och
Claire Clairmont under sällskapets uppehåll vid Génèvesjön 1816.
Det andra var,
givetvis, Mary Shelleys Frankenstein.
I Hide Me Among
The Graves röner John Polidori
samma öde som sin före detta vän Byron, närmare 200 år efter sin
död. Här utövar han ett betydligt mer direkt
inflytande på vampyrmyten genom att själv agera blodsugande vålnad.
Polidori kom i både verkligheten och romanen att bli morbror till
syskonen Rossetti och figurerar i denna bok i egenskap av odöd som
den hotande skuggan ”Uncle John”. Efter att ha tagits för
besegrad liksom ett otal andra litterära monster har hans varelse på
något sätt tagit bo i en liten svart trästatyett som den
fjortonåriga Christina råkar väcka till liv. På så sätt släpper
hon lös en familjeförbannelse som kommer att hemsöka henne och
syskonen i årtionden framåt, liksom romanens fiktiva huvudpersoner, veterinären John Crawford och
den före detta prostituerade Adelaide McKee. Och inte att förglömma
även Elizabeth Siddal, som liksom i verkligheten dör och grävs upp ur sin
grav – men här utförs gravskändningen i ett försök att ända förbannelsen snarare än
i syfte att rädda makens sköna men maskätna poesi.
Den vanskliga uppgiften att förgöra ”Uncle John” kompliceras
emellertid av hans andes makt över alla konstnärliga själar i sin
närhet. En oemotståndlig influens utan vilken bland andra syskonen
Rossettis verk förlorar allt mer i slagkraft...
"Even so much life hath the poor tress of hair". Titeln tagen ur "The House of Life" av D.G. Rossetti. Akvarell och blandteknik, 2012. (C) T.A. Walderhaug |
Trots att romankaraktärerna är ständigt beväpnade med vitlök
känns handlingen, som det framgår av beskrivningen, föga vampyrisk
då Powers mytologi skiljer sig från de flesta andra
författares i många aspekter. Bett förekommer om än sparsamt. Men
så också talande spökfiskar, kattspöken, zombiefoster och den
sedan länge döda icenerdrottningen Boadicea som alla tillsammans
med det viktorianska Englands största kulturpersonligheter myllrar
runt på Londons gasljusupplysta, dimmiga gator, i
Highgatekyrkogårdens kallfuktiga gravkammare och nere i den mörka,
stinkande Themsen. Av någon anledning förpassas alla de döda
karaktärernas andar ner i denna flod, där alla stadens spöken bor.
Jag
var inte bekant med Tim Powers övriga verk vid läsningen av denna
bok – åtminstone inte medvetet. Icke desto mindre visar det sig
att Powers roman On
Stranger Tides legat
till grund för Pirates
of the Caribbean-filmerna,
något som märks i alla surrealistiska inslag som talande blötdjur
med människoansikten. Stellan Skarsgård som Bootstrap Bills spöke
som vuxit ihop med piratskeppets skrov i Pirates
2
flimrar förbi i tankarna.
Sådant
förefaller enligt min mening än mer overkligt än både spöken och
vampyrer varför mitt intryck av denna bok är lite kluvet.
Trots detta är intrigen och karaktärerna underhållande nog för
alla som intresserar sig för Rossettis, prerafaeliterna, den rödhåriga yrhättan Swineburne och, naturligtvis,
romantisk och viktoriansk poesi.
Hide
Me Among The Graves är
för övrigt en fristående fortsättning på ett tidigare vampyr-
och spökepos vid namn The
Stress Of Her Regard där
läsaren för första gången får bekanta sig med den fiktive ”Uncle
John”. Här i sällskap med lord Byron, Shelley och de andra
romantikerna samt en ung Trelawney.
...
”And
mother dear, when the sun has set
An
the pale kirk grass waves
Then
carry me through the dim twilight
And
hide me among the graves.”
...
Tack för boktipset!
SvaraRaderaVarsågod, ett rent nöje! :-)
Radera