Snuskig tavla av Georg Engelhard Schröder - en kulturarbetare
av tvivelaktig vandel som aldrig tog offentlig ställning för
feminismen eller mot Hitler och nazismen.
Bild: expressen.se
|
Alltmer medvetna om diverse
minoriteters och kvinnors utsatta position i samhället har vi under
senare år ägnat mycken möda åt att uppmärksamma och utplåna
stereotypa skildringar av marginaliserade grupper framför allt i
barnkulturen och populärkulturen. Likt hungriga ugglor spanande
efter minsta skälvning i snötäcket i hopp om att slå klorna i en
saftig sork scannar våra vaksamma ögon och öron outtröttligt det
offentliga rummet i jakt på dolda rasistiska och sexistiska budskap. Inga potentiellt stötande inslag ska längre få besudla våra ögon och
öron, våra gommar, vår vokabulär eller vårt kollektiva medvetande:
bilder, målningar, skulpturer, böcker, seriealbum, leksaker,
maträtter, glasspinnar, godispåsar, godisbitar, bakverk,
filmscener, tryckta gardintyger, färger (senast en rosabeige kulör
som hittills sålts under namnet ”hudfärg”) och sist men inte minst ord.
Dags för en allomfattande sanering á la Klarakvarteren således!
Bild: costumecraze.com |
Vilket för oss till den stundande
Halloweenhelgen - en högtid då fördomsfulla framställningar av
rasifierade personer frodas, ja formligen exploderar när tanklösa
människor iklär sig andra etniciteteters och kulturers stigman.
Därför vill jag i min oändliga godhet bidra med några
tankeställare innan du lägger sista handen vid din kostym och går
ut och har ”roligt” på någon annans bekostnad.
Fråga dig själv om du är medveten om
vilka signaler din kostym sänder ut, och om det finns något budskap eller något syfte du vill uppnå med den.
Här i Skandinavien är det till skillnad från i helgens hemland USA mest populärt att klä ut sig till traditionella skräckvarelser som vampyrer, varulvar, zombies, häxor, spöken och skelett. Vampyrkostymer är särskilt populära då dessa varelser anses ha en särskilt stark erotisk dragningskraft, varför ”jag är en sexig vampyr och jag ska bita dig” torde vara ett av de vanligaste budskapen som sänds ut under denna helg. En fråga du därför bör ställa dig är tillhör du den folkgrupp eller kultur vars kostym du bär?
Här i Skandinavien är det till skillnad från i helgens hemland USA mest populärt att klä ut sig till traditionella skräckvarelser som vampyrer, varulvar, zombies, häxor, spöken och skelett. Vampyrkostymer är särskilt populära då dessa varelser anses ha en särskilt stark erotisk dragningskraft, varför ”jag är en sexig vampyr och jag ska bita dig” torde vara ett av de vanligaste budskapen som sänds ut under denna helg. En fråga du därför bör ställa dig är tillhör du den folkgrupp eller kultur vars kostym du bär?
Det som du ser som
en skojig kostym är nämligen vardag för många som till skillnad
från dig inte kan klä av sig det. Du kanske tycker att din
vampyrdräkt är fin, rolig eller sexig, men minns att du med den bär
andra personers liv – liv som dessutom ofta består av århundraden,
eller årtusenden av smärta och sorg. Föreställ dig för ett
ögonblick hur ditt liv skulle se ut om du inte kunde ta ut dina
långa huggtänder. Om du vore beroende av att dricka dina medvarelsers blod för att överleva. Många vampyrer har inte själva valt sitt
fysiska tillstånd, och till skillnad från vad många tror skulle ytterst få av dem välja att dra människors uppmärksamhet till sig genom att gå i svart kåpa med ståkrage eller 1700-talsdräkt matchad med böljande blond hårman och tydlig fransk brytning.
Bild: makezine.com |
Varulvar är än
mer utsatta då lykantropi är en sjukdom som i de fall vi känner
till smittats genom bett eller överförts via gener. Varulvsmasker
och -kostymer, som i bästa fall påminner vagt om den felande länken
och i värsta fall om vandrande ryamattor – är inget annat än ett
hån mot de människor som drabbats av denna sjukdom. Detsamma gäller
zombies. Innan du väljer att stappla fram längs gatan med
låtsasblod och ruttnande latexkött rinnande längs kinderna –
skänk en tanke till alla de oskyldiga människor som efter sin död
förvandlats till zombies. Föreställ dig de anhörigas smärta då
deras nära och kära, som de själlösa monster de blivit, måste
dödas en andra gång – för övrigt genom brutalt våld mot
huvudet, så att ruttet blod och hjärnsubstans flyger åt alla håll.
Spöken är själar
efter avlidna människor som av olika anledningar förblivit
jordbundna och deras personligheter, etniciteter och sinnelag uppvisar samma mångfald som hos levande människor. Ändå väljer de levande
att fortsätta sprida stereotypa uppfattningar om de döda genom att
klä sig i skelettdräkt, vita spöklakan eller måla sig vita i
ansiktet med svarta ringar runt ögonen. Många pryder sig dessutom
med stora blodiga - inte sällan realistiska - sår och med
plastknivar till synes inkörda i kroppen. Detta är en kränkning av
alla de avlidna personer som oftast inte själva valt att dö, än
mindre de sätt de dog på.
Detta är inte din kultur. Det är inte OK. Bild: costumeworld.com |
Av hänsyn till de
döda bör även historiska och historiserande dräkter undvikas,
liksom alla kostymeringar föreställande historiska personer, då de inte är
annat än karikatyrer av människor som levde förr och av deras
kultur.
Slutligen bör du fråga dig om du
skulle kunna tänka dig att bära din dräkt i närheten av den
folkgrupp vars kostym du bär.
Skulle du gå över
kyrkogården i skelettdräkt? Som jag påpekade ovan har även de döda
varierande personligheter och grad av känslighet – men minns att
de till skillnad från de levande inte alltid är synliga för blotta
ögat...
Du är bäst =)
SvaraRaderaTackar! :-)
Radera