söndag 27 oktober 2013

Halloweentema pt.II: Att förleda ungdomen till demonbesättelse

Ouija eller ”anden i glaset” är ett känt och kärt tidsfördriv bland framför allt unga människor, i synnerhet under mörka höstkvällar. Under min research till min senast publicerade serie ”En lek med Döden” där tre ungdomar leker med ett ouijabräde – med tragiska följder – hann jag genom bildgooglande bli smått besatt av detta svartkonstredskap. Många av brädena är mycket konstfullt och snyggt utformade, framför allt de handgjorda men också Parker Brothers ännu bästsäljande, industritillverkade variant från slutet av 1800-talet. Själva fascinationen ligger dock lika mycket i det potentiella kaos och pandemonium som dessa simpla objekt påstås kunna ställa till med. Och detta genom så enkla medel som ett mörkt rum, några tända stearinljus, en pekare/planchett eller ett glas och ett par darrande människohänder (och -hjärtan). 

Ur "En lek med Döden", Utopi 10-11 2013. (c) T.A. Walderhaug

För brädena hanteras av allt att döma till stor del av darrande och oerfarna händer, just för att en gammal form av seans i hundra år marknadsförts som en lek. Något som givetvis bidrar till den morbida fascinationen, för att locka unga och oskyldiga själar till att leka med det ockulta betraktas ännu med starkt ogillande i vårt relativt sekulariserade samhälle.


Trosor från Hot Topic. Att döma av utformningen tycks det
mycket tveksamt om de går att använda till någon form av
ockulta sexuella lekar... ;-)

I ett höstnummer av Kamratposten från 90-talets gryning utmålas anden i glaset obekymrat som just en lek i den långa och utförliga artikeln ”I andarnas värld”. I reportaget skildras hur fyra femtonåriga tjejer lättsamt samlas för att leka och detaljerade instruktioner beskriver hur man tillverkar sitt eget ”spel” med hjälp av smörpapper, penna och ett uppochnervänt glas.

Rosa ouijabräde från Toys`R´us, marknadsfört - förstås- till
småflickor. Vad kan väl vara ondare än något sådant?!

Jag, som såvitt jag kan minnas aldrig hört talas om denna ”lek” förut slukade glatt artikeln och lät mig villigt förledas. Snart hade jag knåpat ihop en spelplan av smörpapper och satt spänd och förväntansfull i familjens kök med mitt uppochnervända glas och väntade och väntade på att det skulle börja röra sig.
Ingenting hände. Och lika bra det; för till och med många skeptiker är överens med troende av alla de slag om denna "leks" sorgliga förmåga att försätta folk i mental obalans alldeles oavsett om andar är närvarande eller ej. Som alla andra med intresse för det ockulta har jag dessutom hunnit höra många mer eller mindre skrämmande, självupplevda anden-i-glaset-historier från vänner och bekanta som stärkt mig än mer i min övertygelse att motstå frestelsen att prova.
Men för den som ändå vill läsa mer om fenomenet och grotta ner sig i mer eller mindre skrämmande ouijahistorier rekommenderar jag följande länkar:

Museum Of Talking Boards: Allt man någonsin velat veta om ämnet: historik, FAQ och instruktioner, bildgalleri, interaktiva ouijabräden, länkar till butiker där man kan köpa fanskapen med mycket mera.
Beautiful Grotesque: ett stort galleri med bilder på ouijabräden och annonser för sådana från 1900-talet igenom.
Andra Sidan: fakta, regler och varningar
HellYeaCreepyShit: Sanna (?) ouijahistorier
Histories Of Things To Come: fakta och bilder.
Witchboard.com: mer fakta och bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar