onsdag 1 augusti 2012

Dödens dolda budskap – en paranoid konspirationsteori


-”Jag ska döda dem allihop!”
Orden fladdrade förbi i min övertrötta skalle när jag passerade Sveriges mest trafikerade korsning vid Sergels torg för en tid sedan. För en knapp sekund undrade jag om min morbida fantasi som så många gånger tidigare spelade mig ett spratt, eller om jag bokstavligen fått solsting. En snabb blick upp mot reklam-tv-skärmen på husgaveln som vetter mot korsningen och Åhlénshuset visade emellertid att så inte var fallet. Det var inget annat än en trailer för den nya filmen ”Abraham Lincoln: Vampire Hunter” med flimrande översättningsremsa. De som så våldsamt skulle förpassas från denna värld var förstås inga andra än världens alla vampyrer, och detta av ingen mindre än Amerikas än idag så omhuldade president.

Besinningslöst, oprovocerat våld. Ur "Dödens käftar".

Frågan jag omedelbart ställde mig var om samhällets förfall redan gått så långt att man satt i system att mata folk med ondsinta, subtila budskap genom filmtrailrar och reklam på offentliga platser i syfte att få dem att ha ihjäl varandra. Kanske för att minska den officiella arbetslöshets- och hemlöshetsstatistiken? Man har ju redan bäddat väl för detta genom nedmonterad psykvård och alla våldsbenägna dårar som går lösa på gatorna. Och varför placera en distraherande tv-skärm som till råga på allt visar actionspäckade filmtrailrar vid en högt trafikerad korsning, om man inte önskar livet ur stadens fotgängare? Nog för att tv-skärmar är ganska överflödiga nuförtiden när folk oavbrutet går och sitter och står med näsorna nere i sina smartphones i mitt i alla vardagsbestyr och även ute i trafiken, men ändå. Jag utgår ifrån att man gör tappra försök att komma åt också alla gamlingar, uteliggare och andra som saknar mobil uppkoppling på detta vis. ”Meja ner dem bara! Inget att spara på!” som Tengel den onde* så kärnfullt uttryckte sig om den övervägande delen av mänskligheten i någon av alla 47 volymer av Margit Sandemos ”Sagan om Isfolket” - för att komma med ännu en (tämligen långsökt) populärkulturell association.

Mer våld ur "Dödens käftar".

Som avslutning kan jag avslöja att jag inte har sett Lincoln-filmen, men troligtvis kommer att göra det, som trogen (om än kräsen) vampyr- och kostymfilmsnörd. Och jag gissar att den liksom i fallet Buffy The Vampire Slayer dröjer mycket vid vampyrdödandets mindre glamourösa sidor. Att tvingas bli ”dråpare” låter förvisso som ett hårt och svårt öde också för en president. För även om presidenter är vana vid att ha ihjäl folk åt höger och vänster genom namnunderskrifter, omröstningar, knapptryckningar eller lönnmord lär ju de flesta av dem hysa motvilja mot att göra hantverket med egna händer, så att säga. Vampyrer har å andra sidan i både fallet Buffy och den fiktionaliserade Abraham Lincoln sedan länge upphört att vara just folk, vilket ju brukar vara det första uppfyllda kriteriet för en legitimerad och politiskt organiserad utrotning... ;-)


*För den oinvigde: Tengel aka Tan-ghil den onde är den utomordentligt onde, tillika odödlige, stamfadern till sagans ätt Isfolket. Hans ursprungliga namn Tan-ghil betyder ”född under en svart sol” och han högg ihjäl sin egen mor redan som litet barn på 1200-talet. Sist men inte minst dödar hans andedräkt bokstavligen allt och alla som kommer i närheten av honom...
\m/ Black metal \m/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar