måndag 2 januari 2012

Dagens huliganism

Genom hela processen med tecknande och tuschande hörde jag deras lyckliga bröl. Tur att de bara är två till antalet, annars hade det fått samma effekt som en hel öronbedövande armé med orcher (vilket också hade varit ganska jobbigt att rita vid närmare eftertanke).
Hur det går för dessa individer får trogna Utopiläsare se under året.


För övrigt anser jag att huligan, liksom de flesta andra personbeteckningar som slutar på -an, är ett roligt och ganska målande ord - inte för att jag egentligen vet varför. Huligan, grobian, taliban och... indian. Missförstå mig nu inte, för även om de tre förstnämnda *host* folkgruppernas verksamheter är betydligt mindre lustiga än deras respektive beteckningar, så har jag verkligen inget emot indianer. Det råkar bara vara så att själva ordet låter som en skum typ som smyger omkring alternativt ligger och trycker i buskarna i väntan på att kasta sig över närmsta förbipasserande under vildsinta tjut. (Alla som sett, och minns Gary Larsons teckning "Humor i Vilda Västern" lär förstå vad jag menar).
Alla dessa -an-ord kan också med fördel användas i roliga och välkända små ramsor som den nedanstående:

"__________ for till stan
Köpte sig en julegran
Klättra' upp till toppen
Visa' hela snoppen"

...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar